Fokus

Vi kan til enhver tid ændre sit fokus. Det er vores helt egen beslutning.

Med vores evne til at føle, kan vi mærke, om vi er glade eller fortvivlede.

Med vores evne til at tænke, kan vi ændre enhver negativ tanke til en positiv tanke. Vores følelser følger automatisk med når vi fokuserer på en positiv tanke.

Vi kan øve os sådan:

1. Tænker på en person eller noget, som du ikke bryder dig om.

2. Mærker hvad dine følelser fortæller dig.

3. Spørger dig selv, hvordan det føles.

4. Mærker efter, hvor i kroppen du får en fysisk følt fornemmelse af tanken.

5. Tænker derefter på en person eller noget andet, som du holder af.

6. Mærker også her hvad følelserne fortæller dig.

7. Spørger dig selv, hvordan det føles.

8. Er der en fysisk følt fornemmelse?

Måske giver øvelsen os en fornemmelse af, at vores tanker bestemmer, hvad vi føler.

Med denne viden kan vi nu beslutte os til at tænke anderledes. I stedet for at fokusere på det dårlige, eller negative, kan vi ændre vores negative tanker til positive tanker og dermed opnå positive følelser i processen (vejledende følelsesskala).

Vi kan øve os sådan:

1. Tænker igen på en person eller noget, som du ikke bryder sig om.

2. Hvilket ord beskriver bedst dine følelse?

3. Forsøger derefter at ændre din følelse til noget som føles bedre.

Eksempel:

  • Min eksmand er bare så selvoptaget og ligeglad med os. Jeg føler mig så skuffet.
  • Jeg tvivler på, at det nogensinde skal blive bedre og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for det går også ud over børnene. Det bekymrer mig også.
  • Det er bare så smadder irriterende. Jeg tænker at det ikke kan blive ved!
  • Egentlig kan jeg ikke gøre noget ved det.
  • Jeg kan faktisk bare lade det flyde og få det bedste ud af det.
  • Det er jo ikke umuligt at min eksmand ændrer sig.
  • Det har heller ikke været nemt for ham.
  • Jeg ved egentlig ikke hvad han tænker og føler.
  • Selvom han også var selvoptaget og ligeglad i ægteskabet, kan skilsmissen jo godt ændre hans måde at være på.
  • Jeg vælger at tro på, at han ændrer sig.
  • Egentlig kommer det ikke mig ved. Jeg har begyndt en ny tilværelse og jeg føler mig faktisk mere glad og fri.
  • Jeg ved, at børnene får det meget bedre af, at jeg føler mig glad og fri. Jeg vil ændre mit fokus til at tænke positivt.
  • Jeg kan mærke, at vi får en herlig hverdag.
  • Jeg glæder mig.

Vi kan have andre fokusområder, som ikke så let lader sig ændre. Det kan være traumer, som har sat dybe spor i  vores følelsesliv. Har vi en vilje til at opløse traumet, vil vores fokus hjælpe os, når blot vi fortæller vores historie, som vi ønsker den skal være. Ting tager tid og det kan lykkes med vores fokus!