Dårlige vaner

Vi har alle dårlige vaner. De kan rangere fra at skimme vores mobil for ofte, klikke på snooze knappen i stedet for at stå op med det samme, eller bare indtage guf mens vi ser TV.

Hvis du har forsøgt at ændre en dårlig vane, ved du hvor krævende det kan være. Rygere forsøger med terapi, neglebidere køber produkter, som kan hjælpe dem fra det, overspisere har måske sluttet sig til en supportgruppe.

Men hvad hvis vi i os selv har adgang til værktøjer, som kan standse dårlige vaner?

Det har vi så!

Det kaldes for at praktisere mindfulness (at finde en mindful måde, hvor man er til stede i nuet). Vi kan stole på denne færdighed, som kan hjælpe os med at standse de dårlige vaner.

 

Hvordan er vaner dannet?

Det sted i os, som har med de fleste af vores tanker og planlægning at gøre, er ansvarlig for øjeblikskontrol af vaner.

Der er altid ‘tændt’ for denne kontrol.

Undersøgelser har vist, at selvom vaner kan være dybt indgroede, kan vores planlægningscenter slukke for dem. Når en opførsel bliver automatisk, kan det sted i os, hvor beslutninger skabes, falde i staver. Derfor kan det være, at vi ikke er opmærksomme på at vi befinder os i en dårlig vane. Jo mere vi gør det samme, jo lettere er det at skabe et mønster, som tænder for autopiloten. Så hvis vi snoozer vores alarm 4 gange i denne uge, vil vi automatisk gentage handlingen næste gang alarmen lyder.

 

Hvorfor er det så svært at blive af med dårlige vaner?

Hvis vi forsøger at stoppe med at spise guf om aften, ville det måske være bedre for os at skifte vores rutiner til f.eks. at nippe til en kop grøn te, mens vi ser på TV, i stedet for at kæmpe med trangen til guf.

Det er sådan at vi aldrig helt glemmer gamle vaner, men vi favoriserer nye vaner over gamle. Vi har en tendens til at blive fanget af de gamle vaner og søger komfort i disse rutiner, når vi er følelsesmæssigt ramt.

 

Hvorfor er mindfulness et godt værktøj for at bryde vaner?

For at kunne bryde en dårlig vane, må vi have fokus på at DET sker, være i nuet og ændre adfærd.

Hvis det søde guf fik os til at føle os bedre tilpas sidste gang vi var i dårligt humør, vil det indeni os lyde: Hov, næste gang jeg er i dårligt humør, vil jeg spise noget sødt, som får mig til at føle mig bedre tilpas og glad igen. Eller: Hvis en smøg hjælper med at dæmpe min nervøsitet eller mit stress, selvom jeg ved at det er dårligt for mig, vil min krop søge nydelse og lettelse heri.

Hvis vi er nysgerrige og opmærksomme mens vi ryger, har deltagere i forsøg opdaget at det smager og lugter forfærdeligt. Det sted i os, hvor vi forstår, at rygning og overspisning er dårligt for os, vil gerne hjælpe os med at kontrollere vores opførsel, men dette sted går ‘offline’, når vi er stressede. Derfor er det så let for os at falde tilbage til gamle vaner.

Mindfulness viser os hvad der sker i øjeblikket, i nuet, så vi kan bedømme vores gøremål og give slip på gamle vaner og forme nye. Mindfulness gør det muligt for os at være nysgerrige omkring hvad der sker, hvilket kan være en belønnende oplevelse for os. Nysgerrighed kan måske få os til at forstå, at vi føler os rastløse eller stressede. For når vi er nysgerrige, fjerner vi os fra vores frygt-baserede vanemønstre for at forblive i nuet.

At stille os selv et spørgsmål kan måske hjælpe os til at afbryde et vanemæssigt og stift mønster af tanker og opførsel for at tillade en kendt situation til at blive set på en ny måde. Det kan træne os til at være til stede og observere.

Næste gang vi finder os selv i en meningsløs gentagelse af en dårlig vane, kan vi tage et par dybe vejrtrækninger og bliv nærværende. Spørg: Hvorfor gør jeg dette? Afvent de svar som vil komme. Vi vil måske følge dette op med: Hvilke andre vaner kan jeg praktisere i stedet for? Vi kan måske finde nogle muligheder til forandring i vores opgivelser – ring til en ven, lyt til musik, gå en tur, meditation. Når vi bliver distraheret i vores vanemønstre – og gør det igen og igen, får vi en lejlighed til at ændre vores vaner.

 

Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål?

Kontakt