Derfor løbetræner jeg ikke

Ikke fordi jeg vil give det ud for at jeg løbetræner, men nu er jeg glad for, at mine ben ikke er glade for at løbe!

Se – i forrige weekend blev jeg orienteret om, hvad powerwalking er for noget, og jeg fik forklaringen på, hvorfor det er bedre end at løbe.

Forklaringen lød omtrent sådan:

Når du løber, tror din krop, at du er på flugt. I den tro, vil kroppen ikke give slip på dine fedtreserver. Du kan løbe og løbe og stadig gemmer den på fedtreserverne, så du har noget at tære på, når du endelig er nået i sikkerhed oppe i toppen af et træ, eller dybt inde i en hule. I stedet for at suge af fedtreserverne vælger kroppen at tære på din muskelmasse, og sådan ender du med at blive tyndfed.

Nuvel. Jeg blev undervist i hvordan:

Hold hovedet højt (naturligt) og se lige ud. SMIL! Hold skuldrene på plads. Læn dig en smule forover og træk maven ind på plads og hav brystkassen naturligt løftet. Hold armene så naturligt som muligt i en 90 graders vinkel og sving armene frem og tilbage sådan at hænderne når over højden på hjertets placering foran og passerer din krop i svinget bagud. Hænderne skal være let knyttede, sådan at du mærker, at du bruger musklerne. Brug dine hofter i bevægelsen fremad, så du går i et hurtigt tempo og mærk at baldemusklerne spændes for hvert skridt. Når du træder fremad skal det være med strakte ben og med hælen først. Rul igennem foden og sæt hurtigt af med tæerne. Fødderne skal vise ligefrem. Træk vejret regelmæssigt. Tre ugentlige powerwalks af ca. 40 minutters varighed vil vise dig en forskel på din krop efter omtrent 8 uger.

Jeg har fundet en video på YouTube om powerwalking, som du kan se her:

 

Sådan! Jeg anbefaler det til alle, som mangler motivation til at motionere 🙂 også til dig 🙂

Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål?

Kontakt