Dårlige vaner

Vi har alle dårlige vaner. De kan rangere fra at skimme vores mobil for ofte, klikke på snooze knappen i stedet for at stå op med det samme, eller bare indtage guf mens vi ser TV.

Hvis du har forsøgt at ændre en dårlig vane, ved du hvor krævende det kan være. Rygere forsøger med terapi, neglebidere køber produkter, som kan hjælpe dem fra det, overspisere har måske sluttet sig til en supportgruppe.

Men hvad hvis vi i os selv har adgang til værktøjer, som kan standse dårlige vaner?

Det har vi så!

Det kaldes for at praktisere mindfulness (at finde en mindful måde, hvor man er til stede i nuet). Vi kan stole på denne færdighed, som kan hjælpe os med at standse de dårlige vaner.

 

Hvordan er vaner dannet?

Det sted i os, som har med de fleste af vores tanker og planlægning at gøre, er ansvarlig for øjeblikskontrol af vaner.

Der er altid ‘tændt’ for denne kontrol.

Undersøgelser har vist, at selvom vaner kan være dybt indgroede, kan vores planlægningscenter slukke for dem. Når en opførsel bliver automatisk, kan det sted i os, hvor beslutninger skabes, falde i staver. Derfor kan det være, at vi ikke er opmærksomme på at vi befinder os i en dårlig vane. Jo mere vi gør det samme, jo lettere er det at skabe et mønster, som tænder for autopiloten. Så hvis vi snoozer vores alarm 4 gange i denne uge, vil vi automatisk gentage handlingen næste gang alarmen lyder.

 

Hvorfor er det så svært at blive af med dårlige vaner?

Hvis vi forsøger at stoppe med at spise guf om aften, ville det måske være bedre for os at skifte vores rutiner til f.eks. at nippe til en kop grøn te, mens vi ser på TV, i stedet for at kæmpe med trangen til guf.

Det er sådan at vi aldrig helt glemmer gamle vaner, men vi favoriserer nye vaner over gamle. Vi har en tendens til at blive fanget af de gamle vaner og søger komfort i disse rutiner, når vi er følelsesmæssigt ramt.

 

Hvorfor er mindfulness et godt værktøj for at bryde vaner?

For at kunne bryde en dårlig vane, må vi have fokus på at DET sker, være i nuet og ændre adfærd.

Hvis det søde guf fik os til at føle os bedre tilpas sidste gang vi var i dårligt humør, vil det indeni os lyde: Hov, næste gang jeg er i dårligt humør, vil jeg spise noget sødt, som får mig til at føle mig bedre tilpas og glad igen. Eller: Hvis en smøg hjælper med at dæmpe min nervøsitet eller mit stress, selvom jeg ved at det er dårligt for mig, vil min krop søge nydelse og lettelse heri.

Hvis vi er nysgerrige og opmærksomme mens vi ryger, har deltagere i forsøg opdaget at det smager og lugter forfærdeligt. Det sted i os, hvor vi forstår, at rygning og overspisning er dårligt for os, vil gerne hjælpe os med at kontrollere vores opførsel, men dette sted går ‘offline’, når vi er stressede. Derfor er det så let for os at falde tilbage til gamle vaner.

Mindfulness viser os hvad der sker i øjeblikket, i nuet, så vi kan bedømme vores gøremål og give slip på gamle vaner og forme nye. Mindfulness gør det muligt for os at være nysgerrige omkring hvad der sker, hvilket kan være en belønnende oplevelse for os. Nysgerrighed kan måske få os til at forstå, at vi føler os rastløse eller stressede. For når vi er nysgerrige, fjerner vi os fra vores frygt-baserede vanemønstre for at forblive i nuet.

At stille os selv et spørgsmål kan måske hjælpe os til at afbryde et vanemæssigt og stift mønster af tanker og opførsel for at tillade en kendt situation til at blive set på en ny måde. Det kan træne os til at være til stede og observere.

Næste gang vi finder os selv i en meningsløs gentagelse af en dårlig vane, kan vi tage et par dybe vejrtrækninger og bliv nærværende. Spørg: Hvorfor gør jeg dette? Afvent de svar som vil komme. Vi vil måske følge dette op med: Hvilke andre vaner kan jeg praktisere i stedet for? Vi kan måske finde nogle muligheder til forandring i vores opgivelser – ring til en ven, lyt til musik, gå en tur, meditation. Når vi bliver distraheret i vores vanemønstre – og gør det igen og igen, får vi en lejlighed til at ændre vores vaner.

 

Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål?

Kontakt

Derfor løbetræner jeg ikke

Ikke fordi jeg vil give det ud for at jeg løbetræner, men nu er jeg glad for, at mine ben ikke er glade for at løbe!

Se – i forrige weekend blev jeg orienteret om, hvad powerwalking er for noget, og jeg fik forklaringen på, hvorfor det er bedre end at løbe.

Forklaringen lød omtrent sådan:

Når du løber, tror din krop, at du er på flugt. I den tro, vil kroppen ikke give slip på dine fedtreserver. Du kan løbe og løbe og stadig gemmer den på fedtreserverne, så du har noget at tære på, når du endelig er nået i sikkerhed oppe i toppen af et træ, eller dybt inde i en hule. I stedet for at suge af fedtreserverne vælger kroppen at tære på din muskelmasse, og sådan ender du med at blive tyndfed.

Nuvel. Jeg blev undervist i hvordan:

Hold hovedet højt (naturligt) og se lige ud. SMIL! Hold skuldrene på plads. Læn dig en smule forover og træk maven ind på plads og hav brystkassen naturligt løftet. Hold armene så naturligt som muligt i en 90 graders vinkel og sving armene frem og tilbage sådan at hænderne når over højden på hjertets placering foran og passerer din krop i svinget bagud. Hænderne skal være let knyttede, sådan at du mærker, at du bruger musklerne. Brug dine hofter i bevægelsen fremad, så du går i et hurtigt tempo og mærk at baldemusklerne spændes for hvert skridt. Når du træder fremad skal det være med strakte ben og med hælen først. Rul igennem foden og sæt hurtigt af med tæerne. Fødderne skal vise ligefrem. Træk vejret regelmæssigt. Tre ugentlige powerwalks af ca. 40 minutters varighed vil vise dig en forskel på din krop efter omtrent 8 uger.

Jeg har fundet en video på YouTube om powerwalking, som du kan se her:

 

Sådan! Jeg anbefaler det til alle, som mangler motivation til at motionere 🙂 også til dig 🙂

Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål?

Kontakt

Kender du til Candida? 

I de to forrige indlæg skrev jeg om mine oplevelser med min tarm, som ikke fungerede optimalt. Nogle læsere har spurgt til årsagen til ubalancen:

Det handler om Candida Albicans, som er en gærcelle, der lever naturligt i vores tarmsystem og  i symbiose med de andre tarmbakterier. Den holdes nede så længe immunforsvaret fungerer normalt.

Penicillin eller antibiotika kan slå tarmfloraen itu, hvis man ikke får mælkesyrebakterier samtidig med. Da kan Candidaen få lov til at sprede sig. Den kan danne lange tråde, mycelier kaldes de, og det er et rodnet som perforerer tarmenes slimhinder og skaber betændelsestilstande i kroppen.

Candidaen spreder sig gennem fordøjelsessystemet inklusiv mave og hals til mund, næse og lunger. Her kan den resultere i en eller flere fysiske/psykiske symptomer som ex:

  • Svamp i underlivet hos kvinder
  • Oppustet mave
  • Mavekartar
  • Blærebetændelse
  • Lændesmerte
  • Migræne
  • Forstoppelse/diarre
  • Eksem
  • Psoriasis
  • Skæl, negle og fodsvamp
  • Allergier
  • Halsbrand, sure opstød
  • Bihulebetændelse
  • Mellemørebetændelse
  • Øjenbetændelse
  • Muskelsmerter
  • Gigtsymptomer

Candidasvampen har evnen til at forandre tilstand og følgende kan resultere i denne forandring:

  • P-piller
  • Steroider
  • Kemoterapi
  • Antibiotika, penicillinkure
  • Stress
  • Binyrebarkhormoner
  • Kviksølvbelastning

I sin nye tilstand begynder svampen at udsende nogle kemiske stoffer som kan være stærk neurotiske, som foreksempel Ethanol, der ødelægger celler. Det kan resultere i:

  • Træthed
  • Frigivelse af frie radikaler (kræftfremkaldende)
  • For højt kobbertal (psykiske lidelser)

og så er der risiko for:

  • Humørsvingninger
  • ADHD
  • Autisme
  • Depression
  • Føleforstyrrelser
  • Koordinationsvanskeligheder
  • Koncentrationsmangel
  • Dårlig hukommelse
  • Indlæringsproblemer
  • Søvnløshed
  • Slaphed, træthed
  • Svimmelhed

Det er væsentligt at bemærke, at når tarmvæggene er perforerede, kan ufordøjet mad samt affaldsstoffer fra tarmene komme ud i kroppen med de mange nævnte følgevirkninger som:  allergi, eksem, psoriasis, forgiftninger med mere.

Dette billede er et godt eksempel på for meget Candida i kroppen. Det kaldes glas-testen, som tages om morgenen. Fyld et glas med lunkent vand, tilføj en teskefuld sukker og spyt oveni. Det kan være svært at samle nok mundvand i den morgentørre mund, men giv det et forsøg.

Jeg kan anbefale alle at Google Candida, specielt hvordan man kan konstatere, om man har en candida i overdreven vækst, og især søge efter billeder om symptomerne.

Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål?

Kontakt

Og endnu en

Som jeg beskrev i forrige indlæg, så fungerer min tarm optimalt efter en tre måneders proces, hvor jeg tog et særligt sammensat kosttilskud. Selvom jeg i årevis havde spist sundt efter alle kunstens regler, så var min tarm forhindret i at optage alt det, den havde brug for.

Jeg skrev også, at jeg formentlig resten af mit liv vil tage dette kosttilskud. Det er jo sådan, at når noget er godt, så slipper man det ikke så let 🙂

I dag har jeg valgt at skrive om en forvandling, jeg oplever i min krops styrke og reaktionsevne. De sidste tre uger har jeg tilføjet endnu et kosttilskud til min lille liste. Dette tilskud indeholder kollagen.

Dette billede har jeg kopieret fra Sund Forskning – efterår 2011, hvor Marianne Palm beskriver kollagenet som kroppens super-highway for kommunikation.

The Living Matrix – kroppens utrolige ‘harddisk’ og lynhurtige kommunikationsnetværk

I artiklen står der blandt andet:

Kroppens kollagen sætter kroppen i stand til at fungere som et orkester med bare én dirigent, som lynhurtigt kan nå ud i alle hjørner af organismen, og som blandt andet bidrager til en selvregulerende ligevægt. For at dette system kan fungere optimalt gennem bindevævet, må det have byggeklodser til rådighed, som er essentielle for dets funktion: kollagen i tilstrækkelige mængder.

Fakta er, at fra 50-60 års alderen er mange i seriøst underskud af kollagen.

De seneste dage er jeg blevet opmærksom på en forbedring i min krops styrke og reaktionsevne. Når jeg arbejder mig gennem min daglige motion, mærker jeg, hvordan sind og krop samarbejder for at få det optimale ud af øvelserne, og når jeg sidder på min cykel, er det som om mine reaktioner er øget væsentligt! Det er SÅ spændende og SÅ positivt!

Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål?

Kontakt

En god historie

I de seneste femten år har jeg gennemgået en forvandling i min måde at leve på. Grunden til dette var, at min krop forandrede sig; der blev lagt på sidebenene, kolesterolindholdet i blodet var pludseligt for højt, et underligt udslæt viste sig på de varme steder på kroppen, jeg fik allergi, halsbrand, muskel- og ledsmerter og meget mere.

Først valgte jeg at spise udelukkende sunde fødevarer, groft brød, masser af grøntsager og udskifte morgenkaffen med grøn te.

Efter en tid besluttede jeg at bage al brødet selv og derefter at anskaffe en kornkværn. Senere igen brugte jeg udelukkende surdej at bage med.

Det blev en besættelse med al den sundhed og jeg læste stolpe op og stolpe ned om gode spisevaner og dårlige spisevaner, men det triste ved alting var, at alle mine gode ændringer gjorde ingen forskel på de mange symptomer. Tværtimod! Der stødte blot flere til!

Ved et tilfælde, men ikke uden mit vedvarende fokus på, at jeg ville af med alle de mange symptomer, mødte jeg en kinesiolog, som lærte mig, at tarmens funktion er yderst væsentlig. Hvis den ikke fungerer optimalt, kan jeg ikke optage de gode ting fra det, jeg spiser!

Jeg blev testet, og min tarm fungerede ikke optimalt. Jeg blev tilbudt en særligt sammensat pakke af kosttilskud, og jeg fik instruktion i, hvordan jeg skulle tage det. Jeg fulgte planen nøje i 3 fulde måneder!

Nu er jeg en helt anden! Der er mindre på sidebenene! Det kedelige udslæt er ikke længere aktivt og bliver mindre og mindre synligt! Allergien er væk! Jeg har aldrig halsbrand! Jeg mærker kun muskel- og ledsmerter, når jeg har været overaktiv!

Jeg må lige tilføje, at dette særlige kosttilskud gjorde en kæmpe forskel for mig, så det slipper jeg aldrig 🙂

 

 

Guide i: